Зміни в процедурі бронювання працівників: нові правила та можливості
11 червня відбувся вебінар на тему "Бронювання по-новому", організатором якого виступила юридична фірма LA Law Firm. Доповідачем на заході стала
Лідія Санжаровська повідомила, що Постановою № 650 затверджено Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг. Також документом внесено зміни до постанови КМУ від 27.01.2023 р. № 76, а саме викладено в новій редакції:
- Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану;
- Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ, організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних сил, інших військових формувань в особливий період.
ПЕРЕХІДНИЙ ПЕРІОД
Постановою № 650 передбачено певний перехідний період, в межах якого відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, надана військовозобов’язаним рішенням Міністерства економіки України (Мінекономіки) до 8 червня 2024 р., залишається чинною протягом строку, на який вона надана.
Перехідним періодом також передбачено, що розгляд списків на бронювання військовозобов’язаних, які подавалися після 10 травня 2024 р., здійснюватиметься вже Міністерством оборони України (Міноборони), а не Генеральним штабом Збройних сил України.
Окрім цього, для запровадження функціонування е-бронювання покладається обов’язок на:
1) Міністерство цифрової трансформації (Мінцифри), Міноборони та Міністерство юстиції (Мін’юст) протягом місяця з дня набрання чинності Постановою № 650 (до 8 липня) забезпечити електронну інформаційну взаємодію у режимі реального часу між:
- Єдиним державним вебпорталом електронних послуг;
- Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі — Оберіг);
- Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.
2) Пенсійний фонд України та Міноборони до 8 липня забезпечити електронну інформаційну взаємодію між:
- Реєстром застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
- Оберегом (щодо працівників підприємств, установ та організацій віком 17–60 років, їх посад).
При цьому на підприємства, установи та організації, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, покладається обов’язок подавати Пенсійному фонду України відомості про прийняття працівника на роботу, переміщення його з одного структурного підрозділу до іншого або переведення на іншу постійну посаду або роботу, звільнення, поновлення на роботі, тимчасове припинення / відновлення дії трудового договору. Відомості мають подаватися не пізніше, ніж протягом наступного дня після настання однієї з вищезазначених подій. І хоча цей обов’язок вже діє з 8 червня, наразі фактично відсутня технічна можливість його реалізації.
Також на Мінцифри покладається обов’язок до 8 липня забезпечити технічну можливість функціонування е-бронювання.
ОНОВЛЕННЯ ПОРЯДКУ БРОНЮВАННЯ ПРАЦІВНИКІВ
Відповідно до нормативних змін, відтепер бронюванню підлягають військовозобов’язані працівники незалежно від їх військового звання, віку та військово-облікової спеціальності (ВОС).
Крім того, визначено перелік осіб, які також підлягають бронюванню, а саме:
- кінцеві бенефіціарні власники підприємств, які не є працівниками цих підприємств;
- члени наглядових рад суб’єктів господарювання, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, вартість активів яких, за даними останньої фінансової звітності, або річний розмір чистого доходу перевищує 200 млн грн, а також особливо важливих для економіки підприємств, вартість активів яких, за даними останньої фінансової звітності, перевищує 2 млрд грн, або річний розмір чистого доходу яких перевищує 1,5 млрд грн;
- працівники, що обіймають посади протезистів-ортезистів, техніків-протезистів-ортезистів, інженерів-технологів-протезистів, інженерів-протезистів, механіків протезно-ортопедичних виробів, за умови виконання ними не менш ніж 50% норми робочого часу протягом останніх 3 місяців, що передують даті подання списку, з відповідним обґрунтуванням.
Проблемним питанням на практиці може бути бронювання таких осіб у разі, якщо їх загальна кількість перевищує 50% від кількості військовозобов’язаних на підприємстві.
Крім того, змінами передбачено, що не підлягають бронюванню військовозобов’язані, які згідно із законом не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, тобто мають відстрочку на іншій підставі, аніж бронювання, визначеній ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Наприклад, такі особи є викладачами в закладах освіти або мають троє і більше дітей віком до 18 років, які при цьому знаходяться на їх утриманні, тощо.
Постановою № 650 встановлено новий підхід у визначенні лімітів бронювання. Так, на підприємстві, за загальним правилом, може бути заброньовано не більше 50% від кількості військовозобов’язаних станом на 18.05.2024 р. У разі збільшення кількості військовозобов’язаних на підприємстві — ліміт 50% визначатиметься вже станом на дату подання списку на бронювання. При цьому у разі зменшення кількості військовозобов’язаних на підприємстві фактично допускається бронювання понад 50% від поточної кількості військовозобов’язаних на підприємстві. Наприклад, до 18 травня кількість військовозобов’язаних становила 100 осіб, відповідно, під бронювання підпадало лише 50 осіб, у разі зменшення їх загальної кількості після 18 травня, наприклад, до 50 осіб, бронюванню фактично підлягають всі 50 осіб, а не 25.
ЕТАПИ БРОНЮВАННЯ
Для бронювання своїх військовозобов’язаних працівників підприємство має подати пакет документів у паперовій та/або електронній формі до профільного міністерства / обласної чи військової адміністрації (далі — профільний орган).
Профільний орган протягом 5 робочих днів з дня отримання списку перевірятиме подані документи. У разі виникнення сумніву щодо поданої інформації або відповідності облікових даних військовозобов’язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам, профільний орган може запросити документальне підтвердження відповідної інформації. Таким чином, керівник підприємства, відповідальний за включення військовозобов’язаних працівників до списків, а також за відповідність облікових даних військовозобов’язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам.
Змінами уточнено, що в обґрунтуванні, яке подається разом зі списком, має зазначатися ще й інформація про уточнення працівниками своїх даних щодо перебування на військовому обліку.
Після розгляду цих документів список передаватиметься на розгляд до Міноборони, який його погоджуватиме протягом 10 робочих днів.
Після погодження Міноборони списки подаватимуться до Мінекономіки, яке протягом 5 робочих днів має ухвалити рішення про бронювання військовозобов’язаних і направити його назад до Міноборони та профільного органу. Після цього це рішення надсилається до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦК), який протягом 5 робочих днів з дня його отримання зараховує військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік із внесенням відомостей про відстрочку в Оберіг. В свою чергу, підприємство видає військовозобов’язаному витяг із рішення Мінекономіки про бронювання (далі — Витяг) та направляє повідомлення за встановленою формою до ТЦК, на обліку якого перебуває такий працівник.
СТРОК ДІЇ ВІДСТРОЧКИ
Змінами збільшено строк дії відстрочки, який тепер не може перевищувати 12 місяців. Раніше такий термін становив не більше 6 місяців. Витяг є документом, що підтверджує надання відстрочки. При цьому початок її дії визначатиметься не з моменту формування Витягу, а з моменту зарахування заброньованої особи на спеціальний військовий облік відповідним ТЦК.
Підставою для відмови у зарахуванні на спеціальний військовий облік є зазначення в рішенні Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаного неправильної інформації про його прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), рік народження, ВОС (профіль), найменування (повне та скорочене) та місцезнаходження підприємства, установи, організації, код згідно з ЄДРПОУ (за наявності).
АНУЛЮВАННЯ ВІДСТРОЧКИ
Підставами для анулювання відстрочки є закінчення строку її дії, позбавлення підприємства статусу критично важливого профільним органом, ліквідація підприємства, звільнення військовозобов’язаного, припинення дії трудового договору з військовозобов’язаним. Також підставою є обґрунтоване подання керівника підприємства до Мінекономіки про необхідність анулювання відстрочки. При цьому наразі невідомо, чим може обґрунтовуватися таке подання.
Крім того, якщо заброньований військовозобов’язаний отримає відстрочку на іншій підставі (інвалідність, наявність 3 і більше дітей тощо), його бронювання також буде анульовано.
Підприємство у 5-денний строк з дня ухвалення рішення Мінекономіки про анулювання відстрочки має вилучити у військовозобов’язаного Витяг і проставити відмітку у відомості видачі бланків спеціального військового обліку. Вилучений у військовозобов’язаного Витяг надсилається до ТЦК, в якому він перебуває на військовому обліку.
У разі переведення або звільнення військовозобов’язаного з подальшим призначенням на іншу посаду на тому самому підприємстві відстрочка залишається дійсною. Водночас військовозобов’язаному має бути виданий новий Витяг із зазначенням вже нової посади та проставленням відмітки у відомості видачі бланків спеціального військового обліку.
У разі звільнення військовозобов’язаного підприємство повинно в 3-денний строк з дня настання такої події надіслати відповідне повідомлення (у довільній формі) до ТЦК, в якому цей військовозобов’язаний перебуває на військовому обліку.
Водночас залишається чинною норма про обов’язок підприємства повідомляти ТЦК про звільнення військовозобов’язаного з підприємства в 7-денний строк за встановленою формою. Отже, інформація надається двічі: в 3-денний строк в довільній формі і в 7-денний — за затвердженою формою.
У таких випадках Витяг теж вилучається у військовозобов’язаного та надсилається до ТЦК, в якому працівник перебуває на військовому обліку.
ЗВІТНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА
Як і раніше, підприємства повинні щоквартально складати звіти про чисельність заброньованих військовозобов’язаних працівників станом на 1 число місяця, що настає за звітним кварталом. Ці звіти надсилаються до профільного органу до 10 числа місяця, що настає за звітним кварталом.
Л. Санжаровська наголосила, що подання цих звітів є одним із аспектів, на які звертають увагу під час перевірки належного здійснення персонального військового обліку на підприємстві.
Е-БРОНЮВАННЯ ЧЕРЕЗ ПОРТАЛ "ДІЯ"
Постановою № 650 передбачено запровадження Єдиного переліку органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій для бронювання військовозобов’язаних (далі — Єдиний перелік). Відповідальним за його формування та ведення є Мінекономіки. До відповідного Єдиного переліку і включатиметься інформація про державні органи, підприємства та установи. Під установами маються на увазі підприємства, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Під державними органами маються на увазі органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, а під підприємствами — підприємства, установи та організації, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних сил, інших військових формувань в особливий період. Тільки підприємства, установи та державні органи, які внесені до Єдиного переліку, матимуть змогу здійснювати е-бронювання.
Інформацію до Єдиного переліку вносить Мінекономіки стосовно державних органів, а профільний орган — стосовно підприємств та установ, які ним визначені як критично важливі.
Єдиний перелік містить таку інформацію про державні органи, підприємства й установи:
- повне найменування;
- код ЄДРПОУ;
- прізвище, ім’я, по батькові керівника;
- дата і номер рішення про визначення критично важливим.
Включення державного органу, підприємства, установи до Єдиного переліку здійснюється на підставі поданого Мінекономіки або профільним органом повідомлення про включення до Єдиного переліку (Повідомлення), яке формується засобами Порталу "ДІЯ" у довільній формі, придатній для сприйняття його змісту.
Постановою № 650 передбачені випадки, коли формування такого Повідомлення автоматично припиняється або його подання блокується засобами Порталу "ДІЯ". Зокрема, така ситуація може виникнути, якщо внесена в Повідомлення інформація не підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (наприклад не співпадає назва державного органу, підприємства чи установи, не співпадає прізвище керівника), якщо інформація надана не в повному обсязі або не узгоджується між собою.
Виключення з Єдиного переліку може відбутися у разі позбавлення установи статусу критично важливої, завершення виробництва підприємством товарів, виконання робіт та надання послуг для забезпечення Збройних сил України та інших формувань або у разі ліквідації державного органу, підприємства, установи.
Після внесення інформації до Єдиного переліку відбуватиметься ідентифікація та автентифікація керівника державного органу, підприємства, установи або уповноваженої ним особи засобами Порталу "ДІЯ".
Після завершення ідентифікації та автентифікації керівник державного органу, підприємства, установи або уповноважена ним особа засобами Порталу "ДІЯ" у довільній формі, придатній для сприйняття її змісту, формує списки. Під час формування списків передбачено отримання даних з Оберегу щодо:
- загальної кількості військовозобов’язаних у державному органі, на підприємстві, в установі. Ця інформація формуватиметься на підставі даних з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
- загальної кількості військовозобов’язаних у державному органі, на підприємстві, в установі, яким надана відстрочка та які переведені на спеціальний військовий облік.
Після формування списку відбуватиметься його перевірка на наявність зазначених у ньому осіб в Оберезі. У разі позитивного результату перевірки автоматично здійснюється переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки. З цього моменту особа вважатиметься заброньованою.
Постановою № 650 встановлено дві додаткові підстави для відмови у е-бронюванні військовозобов’язаної особи:
- відсутність відомостей про неї в Оберезі та/або відомостей про перебування в трудових відносинах з відповідним державним органом, підприємством, установою.
Підтвердженням відстрочки, отриманої в межах е-бронювання, є наявність відповідної відмітки в електронному військово-обліковому документі, який, згідно із законодавством, формуватиметься, зокрема в електронному кабінеті призовника, військовозобов’язаного, резервіста (мобільний додаток "Резерв+").
Бронювання буде автоматично анульовано і особа буде переведена на загальний військовий облік:
- у разі подання роботодавцем обґрунтованої інформації засобами Порталу "ДІЯ";
- шляхом електронної інформаційної взаємодії засобами Оберегу;
- за інших підстав анулювання, передбачених п. 13 Порядку бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану (наявність підстав для відстрочки (інвалідність тощо), втрата підприємством статусу критично важливого тощо).
ВИЗНАЧЕННЯ ПІДПРИЄМСТВА КРИТИЧНО ВАЖЛИВИМ
Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ, організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, розширено критеріями, за якими здійснюватиметься визначення підприємств, установ, організацій критично важливими для забезпечення потреб Збройних сил, інших військових формувань в особливий період.
Також розширено перелік підприємств, установ, організацій, які належать до критично важливих без необхідності підтвердження відповідності встановленим критеріям. До них віднесено:
- закордонні дипломатичні установи України;
- підприємства, установи та організації протезно-ортопедичної галузі, що визначені Міністерством соціальної політики критично важливими для функціонування економіки в особливий період у сфері соціального захисту населення, які безпосередньо здійснюють протезування / ортезування;
- дослідницьку службу Верховної Ради України, підприємства, установи та організації, що перебувають у сфері управління органів, які здійснюють управління державним майном, що забезпечує діяльність, відповідно, Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, згідно з переліками, затвердженими відповідними органами управління.
Крім того, відповідні критерії доповнено "установами" та "організаціями", що на практиці допускає визначення представництв іноземних суб’єктів господарювання критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Пресслужба "Щотижневика АПТЕКА"