uk en
LIFE SCIENCES LAWYERS | UKRAINE & CIS
Menu

ПРАВОВИЙ АЛЬЯНС — юридична компанія, що супроводжує бізнес-інтереси національних, іноземних і міжнародних компаній на території України та ряду країн СНД.

НАШІ КЛІЄНТИ представляють індустрії фармацевтики, медичних виробів, товарів народного споживання, медицини, косметики, парафармацевтики, хімії, біотехнології, сільського господарства та продуктів харчування.

ПРОВІДНІ АСОЦІАЦІЇ — AIPM Ukraine, APRaD та Комітет з охорони здоров'я Європейської Бізнес Асоціації обрали Правовий Альянс своїм юридичним радником.

Нове регулювання у сфері мобілізації: стан розгляду законопроєкту, запропоновані та прийняті зміни

LIGA ZAKON БІЗНЕСУ, 9 квітня 2024

Дарія Шепель, юрист LA Law Firm


Стан розгляду Законопроєкту

На заміну законопроєкту № 10378 від 25.12.2023 року, у Верховній Раді України 30.01.2024 року було зареєстровано законопроєкт № 10449, яким пропонується внесення змін до законодавства у сфері військової служби, мобілізації та військового обліку (Законопроєкт). На 84 сторінках Законопроєкту відображено пропозиції щодо низки концептуальних змін до 15 нормативних актів. За результатами розгляду Законопроєкту у першому читанні 07.02.2024 року його було прийнято за основу. Після цього до документу було подано більше 4 тисяч правок, що підлягали розгляду Комітетом Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки (Комітет) в рамках підготовки Законопроєкту до другого читання.

За повідомленнями представників Комітету, останній вже завершив опрацювання правок до Законопроєкту, отриманих від Народних депутатів України. Наступним етапом є розгляд правок самого Комітету та безпосередня підготовка Законопроєкту до другого читання.

Ключові зміни

Нагадаємо, що Законопроєктом передбачається встановлення низки обов'язків громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, зміна підстав для відстрочки від призову на військову службу, зміна процедур ведення військового обліку, мобілізації, бронювання, встановлення обмежень для осіб, які не виконують обов’язки, покладені на них законодавством у сфері мобілізації тощо.

Серед ключових змін:

(1) Скасування строкової військової служби

Законопроєктом пропонується скасувати строкову військову службу та запровадити натомість базову військову службу (5 місяців – у мирний час, 3 місяці – у воєнний). Громадяни зможуть обирати рік та період проходження базової військової служби до досягнення 24 років.

(2) Запровадження базової загальновійськової підготовки

Законопроєктом пропонується запровадити базову загальновійськову підготовку як обов’язкову складову навчання в закладах освіти (з 2025 року). Така підготовка буде, зокрема, проводитись у закладах вищої освіти всіх форм власності з громадянами України чоловічої статі (жіночої статі – добровільно). Призовники, які пройдуть базову загальновійськову підготовку, отримають ВОС та будуть взяті на військовий облік військовозобов'язаних.

(3) Запровадження обов'язку зареєструвати електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста та можливості направлення через нього повістки

За повідомленнями представників Комітету, останній підтримав запровадження у Законопроєкті права зареєструвати електронний кабінет, а не обов’язку. Водночас Комітет не підтримав пропозицію щодо направлення повістки через такий електронний кабінет.

(4) Уточнення підстав для надання відстрочки

За повідомленнями представників Комітету, останній підтримав залишення права на відстрочку для аспірантів, які здобувають рівень освіти на умовах контракту, а також для військовозобов'язаних, що доглядають за родичами серед осіб з інвалідністю, однак в новій редакції:

Витяг з офіційної сторінки Ірини Фріз у Фейсбук:

«Комітет підтримав комітетську правку щодо доглядачів в такій редакції:

  • які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи;
  • які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю ІІІ групи, встановленої внаслідок відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів чи онкологічного захворювання, розумових, психічних вад або наявності в такої особи неповнолітньої дитини (дітей);
  • які мають одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи, або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов'язаними та відповідно до закону зобов'язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами із інвалідністю, потребують постійного догляду, відбувають покарання у вигляді позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов'язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю І чи ІІ групи може лише одна особа з числа військовозобов'язаних за вибором такої особи з інвалідністю;
  • члени сім’ї другого ступеню споріднення особи з інвалідністю I або ІІ групи, зайняті постійним доглядом за нею (не більше одного та за умови відсутності членів сім’ї першого ступеню споріднення чи їх неможливості здійснювати догляд внаслідок того, що вони самі потребують догляду)».

(5) Встановлення обмежень для осіб, які не виконують обов’язки, покладені на них законодавством у сфері мобілізації

Законопроєктом передбачаються такі обмеження:

– тимчасове обмеження у праві виїзду за межі України (за повідомленням Міноборони, з середини лютого 2024 року прикордонники почали використовувати реєстр «Оберіг»);

– тимчасове обмеження у праві керування транспортними засобами;

– накладення арешту на кошти та інші цінності особи, що знаходяться на рахунках та на зберіганні у банках чи інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, або на електронні гроші, що зберігаються на електронних гаманцях, на рахунках у цінних паперах у депозитарних установах (так зване блокування рахунків).

За повідомленнями представників Комітету, останній не підтримав пропозиції щодо застосування тимчасового обмеження у праві виїзду за межі України та блокування рахунків. Також Комітет не підтримав передбачену Законопроєктом процедуру накладення таких обмежень.

(6) Оновлення положень щодо бронювання

Законопроєктом передбачається:

– надання права бути заброньованим кінцевим бенефіціарним власникам підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;

– покладення на заброньованих військовозобов’язаних обов’язку уточнити облікові дані стосовно бронювання через електронний кабінет чи у ТЦК за місцем перебування/знаходження.

(7) Оновлення механізму безоплатного залучення, вилучення та примусового відчуження транспортних засобів (у тому числі водних) і техніки на період мобілізації та у воєнний час

Законопроєктом пропонується передбачити обов’язок як МВС (в частині автомобільних транспортних засобів), так і Мінінфраструктури (в частині водних транспортних засобів) та Держпродспоживслужби (в частині сільськогосподарських транспортних засобів та техніки) подавати до ТЦК відомості про відповідні транспортні засоби та техніку, які можуть бути призначені для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період.

Законопроєктом також пропонується передбачити заборону здійснювати з моменту оголошення загальної мобілізації відносно транспортних засобів, які призначені для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань та перебувають на військовому обліку у ТЦК, наступні дії:

  • відправляти до інших областей або за межі території України;
  • передавати права власності юридичним особам або громадянам;
  • передавати в оренду (лізинг);
  • надавати як предмет застави для виконання зобов’язань за договорами про надання кредиту та гарантії перед банківською установою;
  • вчиняти інші дії, що унеможливлюють передачу таких транспортних засобів військовим формуванням.

За повідомленнями представників Комітету, останній підтримав запровадження норм, що унеможливлюють розпорядження ТЦК такими транспортними засобами.

Прийняті зміни

Звертаємо увагу, що низка питань, які піднімалися у Законопроєкті, нещодавно були врегульовані окремими законами. Зокрема, йдеться про наступне:

– знижено призовний вік з 27 до 25 років (закон набрав чинності 04.04.2024 року);

– передбачено створення електронного кабінету призовника, військовозобов'язаного, резервіста, оновлено процедуру набуття статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану (закон набрав чинності 04.04.2024 року);

виключено статус «обмежено придатний» до військової служби, з огляду на що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності законом, протягом 9 місяців з дня набрання ним чинності підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби (закон набере чинності 04.05.2024 року).

229

Якщо Ви помітили помилку, будь ласка, виділіть та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про неї