uk ru
LIFE SCIENCES LAWYERS | UKRAINE & CIS
Menu

ПРАВОВИЙ АЛЬЯНС — юридична компанія, що супроводжує бізнес-інтереси національних, іноземних і міжнародних компаній на території України та ряду країн СНД.

НАШІ КЛІЄНТИ представляють індустрії фармацевтики, медичних виробів, товарів народного споживання, медицини, косметики, парафармацевтики, хімії, біотехнології, сільського господарства та продуктів харчування.

ПРОВІДНІ АСОЦІАЦІЇ — AIPM Ukraine, APRaD та Комітет з охорони здоров'я Європейської Бізнес Асоціації обрали Правовий Альянс своїм юридичним радником.

Нововведення податкового законодавства щодо нерезидентів

Нещодавно Державна фіскальна служба України своїм листом роз'яснила деякі нововведення Податкового кодексу. Правовий Альянс, в свою чергу, роз'яснює цей лист.

1. Необхідність реєстрації нерезидента платником податку на прибуток в Україні, постійне представництво якого вже поставлено на облік платником такого податку

Нерезиденти, які здійснюють діяльність на території України через свої постійні представництва зобов'язані також стати на облік у податкових органах до 31.03.2021 р. Це прямо передбачено пунктом 64.5 статті 65 Податкового кодексу України.

Перебування постійного представництва нерезидента на обліку в податкових органах не впливає на обов'язок нерезидента стати на облік.

Після постановки нерезидента на облік як платника податку на прибуток, його постійне представництво знімається з обліку як платник податку, але залишається перебувати на обліку в податкових органах.

2. Наслідки відмови нерезидента стати на облік в податкових органах

Податковим кодексом України передбачено, що перевірки виконання нерезидентом обов'язків по постановці на облік можуть проводитись починаючи з 01.07.2021 р.

За результатами такої перевірки контролюючий орган:

  • бере на облік нерезидента, якщо за результатами перевірки підтверджена господарська діяльність через постійне представництво в Україні;
  • вживає заходів щодо зняття з обліку постійного представництва, якщо встановить, що діяльність нерезидента на території України було припинено і постійним представництвом виконані свої обов'язки як платника податків.

Невиконання обов'язків з постановки на облік може бути підставою для накладення арешту на активи нерезидента (пункт 94.2.5 статті 94 Податкового кодексу України), що значно ускладнить виконання постійним представництвом своїх обов'язків (розрахунок з контрагентами, виплата заробітної плати та інших обов'язкових платежів). Наслідки від арешту активів можуть спровокувати нові штрафні санкції від контрагентів і органів влади.

Такий арешт знімається після постановки нерезидента на облік в податкових органах за результатами перевірки податковим органом і винесенням акта.

В такому випадку на нерезидента буде покладено штраф в розмірі 100 000 грн за ведення діяльності без постановки на облік.

3. Необхідні документи для постановки нерезидента на облік

Для постановки нерезидента на облік в податкових органах необхідні:

  • Заява (в оригіналі).
  • Виписка / витяг з торговельного, банківського або іншого реєстру, для підтвердження державної реєстрації компанії (апостильована і з нотаріально завіреним перекладом на українську мову).

Грунтуючись на загальноприйнятій практиці, ми припускаємо, що виписка / витяг отримана в період до 6-и місяців повинна бути прийнятною для контролюючих органів. На даний час офіційні коментарі з цього приводу відсутні.

  • Документ, який підтверджує присвоєння ідентифікаційного (реєстраційного, облікового) номера (коду) нерезидента в країні його реєстрації (апостильована і з нотаріально завіреним перекладом українською мовою).

Подається виключно у випадках, коли у виписці / витягу відсутня відповідна інформація.

  • Документ, що підтверджує повноваження представника нерезидента, наприклад довіреність (апостильована і з нотаріально завіреним перекладом на українську мову).

Необхідно прямо вказати повноваження представника на постановку нерезидента на облік в податкових органах, а також на вчинення супутніх дій.

  • Документ, що підтверджує акредитацію / реєстрацію / легалізацію представництва на території України, наприклад свідоцтво про реєстрацію представництва в Міністерстві економіки України.


Що стоїть за цим – логіка того, що відбувається

З 1 січня 2017 р. Україна приєдналася до міжнародної програми розширеного співробітництва з питань імплементації Плану дій BEPS, який є передумовою для лібералізації валютного регулювання, і саме він відповідає зобов'язанням України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС. Таким чином, Україна виконує всі зобов'язання щодо імплементації законодавства ЄС, і одним з додаткових заходів, які повинні сприяти, на думку українського законодавця, інтеграції України в ЄС є прийняття Закону №1117.

На нашу думку, така позиція законодавця в питанні обмеження автономії нерезидентів, які функціонують в Україні через постійні представництва, пов'язана з прагненням податкових органів мати ширшу інформацію щодо діяльності нерезидентів на території України.

Висновки

У довгостроковій перспективі нові правила покликані змінити що-небудь тільки для представництв, які заробляють в Україні гроші для своїх материнських компаній. Для тих же представництв, які фінансуються за рахунок хед-офісів, ці правила повинні стати формальністю, хоч і обов'язковою.

Напевно найближчим часом нас чекають додаткові роз'яснення на цей рахунок. Зараз ми рекомендуємо зібрати пакет документів з п. 3 вище, щоб до 31 березня бути готовими подати їх.

З усіх питань, пов'язаних із податковим обліком представництв, будь ласка, звертайтеся до Віталія Савчука, радника і адвоката Юридичної фірми «Правовий Альянс»: +380 95 285 24 62, savchuk@l-a.com.ua.
2760

Якщо Ви помітили помилку, будь ласка, виділіть та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про неї