
ФАРМБЮДЖЕТ 2026: ринок, споживач і стратегія виживання
Аптека.ua, № 36 (1507) 15 Вересня 2025 р.
Формування бюджетів у період затяжної невизначеності — завдання із зірочкою. Геополітичні ризики, торговельні конфлікти, регуляторні ініціативи та зміни у споживчих настроях — все це важливо враховувати у стратегічному плануванні. Аналіз цих факторів і тенденцій став ключовою темою конференції «ФАРМБЮДЖЕТ 2026. Час рішень: стратегія стійкості для фармбізнесу».
Дистриб’ютори у фокусі АМКУ
3 1 липня Антимонопольний комітет України (АМКУ) визнав дії двох провідних фармдистриб’юторів порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій та наклав штраф у розмірі 4,8 млрд грн. Відповідне рішення АМКУ прокоментував Андрій Горбатенко, партнер LA Law Firm (Legal Alliance). Суть порушення з боку дистриб’юторів полягає у вчиненні схожих дій без об’єктивних ринкових причин, а саме встановлення однакових або дуже схожих оптових цін на ринку оптової торгівлі лікарськими засобами. Доповідач зазначив, що рішення АМКУ має низку «тонких місць», які в подальшому можуть лягти в основу судового оскарження.
Зокрема, висновки базуються на аналізі цін на 5 препаратів, загальна частка яких на ринку дистрибуції становить близько 1,25%. Як зауважив експерт, цього недостатньо для оцінки ситуації на всьому ринку.
Також АМКУ порівнював помісячні середньозважені ціни. Однак слід розуміти, що у фармацевтичній дистрибуції замовлення від аптек можуть надходити кілька разів на добу. Час вимірюється годинами та хвилинами, а не місяцями, тож навіть мінімальне відхилення на кілька копійок має значення. У таких умовах схожість цін є не змовою, а результатом постійного цінового редукціону.
Під час розгляду справи АМКУ досліджував націнки на лікарські засоби і дійшов висновку, що встановлення однакових націнок є схожою поведінкою, яка призводить до схожих цін та свідчить про уникнення конкуренції між двома дистриб’юторами. Однак аналіз ринкової ситуації свідчить про те, що у більшості випадків їх ціни були нижчими, ніж у інших дистриб’юторів. Це є результатом запеклої конкурентної боротьби, яка призвела до «цінового дна», тобто мінімального рівня вартості, нижче якого товар чи послуга вже не може продаватися без збитків. У разі змови ціни цих компаній навпаки мали б бути вищими.
Доповідач наголосив, що схожість цін є типовою властивістю олігопольних ринків, де компанії змушені адаптуватися до дій конкурентів, щоб не втратити частку. АМКУ ж прирівняв цю цілком логічну поведінку до змови, що створює правову невизначеність, коли будь-яка раціональна адаптація до цін конкурента може бути визнана порушенням конкуренції. Це може зумовлювати «охолоджувальний ефект» — компанії побоюватимуться знижувати ціни.
Спікер зауважив, що це рішення АМКУ не є ізольованим випадком. Весь ланцюг постачання лікарських засобів знаходиться під пильною увагою регулятора. У зв’язку із цим суб’єктам господарювання слід переглянути та формалізувати комерційні політики, а також мати чітке обґрунтування кожного цінового рішення та бізнес-процесу.
Більше про підсумки обговорень читати далі у статті.