ru uk en
LIFE SCIENCES LAWYERS | UKRAINE & CIS
Menu

ПРАВОВИЙ АЛЬЯНС — юридична компанія, що супроводжує бізнес-інтереси національних, іноземних і міжнародних компаній на території України та ряду країн СНД.

НАШІ КЛІЄНТИ представляють індустрії фармацевтики, медичних виробів, товарів народного споживання, медицини, косметики, парафармацевтики, хімії, біотехнології, сільського господарства та продуктів харчування.

ПРОВІДНІ АСОЦІАЦІЇ — AIPM Ukraine, APRaD та Комітет з охорони здоров'я Європейської Бізнес Асоціації обрали Правовий Альянс своїм юридичним радником.

Вісім способів оптимізувати роботу КНП

Управління закладом охорони здоров'я №12, грудень 2020

Комунальні некомерційні підприємства, якими стали більшість закладів охорони здоров’я, намагаються розбудовувати медичний бізнес. Бути підприємством — означає генерувати прибуток, контролювати й оптимізувати витрати, утримувати й розвивати персонал, залучати й утримувати клієнтів. Це непросто, але можливо. Як? Про деякі сфери діяльності комунальних лікарень і можливі підходи до них розповімо далі.



Олексій Бежевець
MBA, партнер ЮФ «Правовий Альянс»

1. Змініть організаційну структуру

Здебільшого організаційна структура КНП не є оптимальною. Із часів державних закладів лікарні продовжують необґрунтовано утримувати надмірну кількість адміністративних та господарських працівників. А це кошти на утримання зайвих приміщень, заробітну плату тощо. За такої організації є, що оптимізувати. Оптимізація та скорочення — процеси болісні, але життєво необхідні.

ПРИКЛАД 1

У штаті лікарні є завгосп, кілька сантехніків, слюсарів, малярів, зварювальник... А поруч є комунальне підприємство, яке забезпечує комунальне господарство району («комунгосп») і має в своєму штаті усі ці спеціальності. Економічно ефективніше закуповувати відповідні послуги в спеціалізованого комунального підприємства чи й у приватних підрядників — суб’єктів підприємницької̈ діяльності. Наші поради універсальні, проте керівник КНП ліпше знає специфіку роботи, розуміє потреби, тому мусить обрати те, що підходить саме його закладу.

2. Запровадьте платні послуги

Перелік платних послуг затвердьте наказом по закладу. При цьому перелік складайте на підставі постанови КМУ «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров’я та вищих медичних навчальних закладах» від 17.09.1996 №1138.

Мета бізнесу — генерувати дохід, тож максимально надавайте дозволені платні послуги, вигідні для підприємства.

Надавати послуги означає нести витрати. Рентабельність насамперед залежить від потоку пацієнтів (= клієнтів). А організація такого потоку — це вже питання маркетингу. Так, саме маркетингу: реклами та промоції таких послуг усіма можливими та ефективними способами на цільову аудиторію.

Оскільки цільовою аудиторією може бути відповідна громада, а для окремих закладів — фактично все населення України чи й не тільки України, тож треба будувати відповідну маркетингову стратегію. Як? Поле для творчості широке.

ПРИКЛАД 2

У вашому закладі працює лікар, до якого на консультацію їдуть здалека. Чому б не використати цей факт в рекламній компанії? Рецепт успішного рекламного тексту:

  1. Описати проблему, щоб пацієнт впізнав себе.
  2. Сказати, ЩО є тільки у вашому закладі.
  3. Навести додаткові аргументи (сучасний ремонт, електронна черга тощо).

Текст має бути коротким та сильним, а читати його має бути легко. Також є супутні немедичні платні послуги, як-от поліпшені харчування, палати тощо. Це теж ресурс для генерації додаткових доходів підприємства.

Як рекламувати КНП:

  • Поширюйте листівки поштою.
  • Подавайте рекламу в місцевих газетах чи на телебаченні, зокрема на місцевих каналах.
  • Залучіть інтернет-ресурси, зокрема й соцмережі.
  • Налагодьте контакти з місцевими підприємствами.
  • Взаємодійте з профільними медичними закладами та налагодьте «взаємообмін» пацієнтами.

3. Співпрацюйте зі страховими компаніями

За сервіс треба платити. Фактично, за все, що не оплачує держава, має платити пацієнт. Інших джерел фінансування діяльності немає. Так, є ще фінансова допомога громади в межах регіональних програм, однак це саме допомога, а не постійне джерело фінансування, на яке можна розраховувати з року в рік.

Співпраця зі страховими компаніями стане додатковим джерелом фінансування. Проте ЗОЗ мусить забезпечувати рівень сервісу, щоб страховим було цікаво співпрацювати й залучати клієнтів.

Як правило, страхові компанії працюють на підставі власних, прискіпливо і якісно відпрацьованих договорів. Щоб збалансувати інтереси сторін, залучіть фахового юриста під час погодження такого договору.

Також керівник має право ініціювати роботу лікарняної каси. Є успішні приклади, коли члени громади розуміють, що за копійчані постійні внески у разі хвороби пацієнт отримує бонус — оплачені та якісні медичні й супутні послуги. Десятки тисяч людей стають учасниками таких кас. І це забезпечує додаткове стале фінансування лікарень.

Лікарняні каси створюють у формі благодійних організацій, які не мають на меті отримання прибутків. Їхня діяльність врегульована Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». В інтернеті достатньо прикладів статутних документів та описів діяльності таких організацій.

4. Об’єднайте ресурси

Законодавство не забороняє КНП взаємодіяти в різних формах та об’єднувати власні ресурси, щоб ефективно їх використовувати. Консолідація – це не панацея, а один із інструментів оптимізації усіх процесів: допомагає не дублювати бізнес-функції.

ПРИКЛАД 3

Кілька КНП працюють на базі майна колись єдиного державного закладу охорони здоров’я. У цьому випадку консолідувати ресурси ефективно. У вашому розпорядженні щонайменше три альтернативні опції такої консолідації: створити комунальне господарське об’єднання кількох підприємств, або оформити в оренду цілісний майновий комплекс іншого підприємства, або створити спільне комунальне підприємство. У результаті таких кроків оптимізуєте адміністративні функції, скоротите персонал, консолідуєте майнові та фінансові ресурси, розширите перелік та якість послуг тощо.

5. Оптимізуйте виробничі функції

Ідеться про все, окрім безпосередньо медичних послуг: прання білизни, прибирання, харчування, транспорт, опалення тощо. Замість того, щоб утримувати старі приміщення, які треба опалювати й ремонтувати, та старе обладнання, закуповуйте відповідні послуги у сторонніх постачальників.

ПРИКЛАД 4

Водії та автотранспорт на балансі КНП. Якщо йдеться не про використання автопарку 24/7 і не про спеціалізовані автомобілі, то утримувати автопарк (паливо, ремонти, зберігання) та оплачувати роботу водіїв не вигідно. Ліпше за ці кошти оплатити службу таксі або компенсувати лікарям витрати, якщо медичні працівники мусили терміново прибути на робоче місце в позаробочий час.

ПРИКЛАД 5

Пральня та котельня. Порахуйте, чи не вигідніше оформлювати підряди на прання та підключення до міських тепломереж.

6. Розширте пакети послуг за договором із НСЗУ

Чи доцільно та рентабельно закладам працювати за окремими пакетами послуг? Це питання потрібно окремо вивчати. Універсальних відповідей немає, адже для кожного закладу оцінку робіть окремо з огляду на поточну ситуацію з персоналом, обладнанням, потребами населення та конкуренцією тощо. Проаналізуйте, за якими пакетами ваш заклад міг би укласти договір, якби залучив додаткових спеціалістів, закупив обладнання. Подумайте, чи були б затребуваними ці послуги. Прийміть рішення, чи починати роботу в цьому напрямі.

7. Модернізуйте систему оплати праці

У багатьох регіонах України систематично бракує медичного персоналу. Створити такі умови праці, щоб у лікарню приходили нові кадри, а старі — розвивалися та залишалися, — завдання кожного керівника. І тут чи не на перше місце виходить питання оплати праці.

Зазвичай заробітну плату працівникам КНП обчислюють на основі постанови КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 №1298 й наказу Мінсоцполітики та МОЗ «Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення» від 05.10.2005 №308/519.

Статус комунального підприємства диктує інші принципи оплати праці — на основі колективного договору. Його регулює Закон України «Про колективні договори і угоди» від 01.07.1993 №3356-ХІІ.

Систему оплати праці в комунальних закладах модернізуйте. За рахунок оптимізації усіх процесів підвищте оплату праці. При цьому маєте право використовувати звичну для галузі тарифну систему чи будь-які інші підходи.

8. Шукайте і запроваджуйте інвестиційні проєкти

Нині інвестиційні проєкти в царині медицини привабливіші для українських та іноземних інвесторів, ніж це було раніше. Кількість коштів, які держава виділяє на охорону здоров’я, зростає щороку, і ринок стає ліберальним. Поле для інвестицій широке — від модернізації обладнання до побудови нових корпусів лікарень, новітніх медичних послуг тощо.

ПРИКЛАД 6

У КНП № Z немає інвестиційного капіталу та успішної бізнес-моделі, стати успішним самотужки складно. Інвестор укладає з місцевою владою договір концесії лікарні або її відділення. У межах договору концесії він домовляється з місцевою владою про певний гарантований рівень прибутку (фінансування), а також впроваджує бізнес-модель, яка вже довела свою ефективність в інших країнах.

Він вкладає кошти в ремонт чи модернізацію та налагоджує всі процеси. Наступні 49 років інвестор управляє відповідним бізнесом та поступово повертає свої інвестиції з прибутку. Джерела прибутку при цьому ті самі, що є зараз у КНП. Це кошти:

  • держави за договорами з НСЗУ;
  • громади — цільові програми районів чи міст;
  • пацієнтів.

Проєкти інвестиційно привабливі в межах державно-приватного партнерства, зокрема в межах договорів концесії чи спільної діяльності з комунальними лікарнями. Це додаткове джерело коштів, щоб реорганізувати заклад у прибуткове підприємство. У світі є кошти, в Україні є кошти. Шукайте інвесторів, залучайте їх та підтримуйте зв’язки.


1447

Якщо Ви помітили помилку, будь ласка, виділіть та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про неї