uk ru
LIFE SCIENCES LAWYERS | UKRAINE & CIS
Menu

ПРАВОВИЙ АЛЬЯНС — юридична компанія, що супроводжує бізнес-інтереси національних, іноземних і міжнародних компаній на території України та ряду країн СНД.

НАШІ КЛІЄНТИ представляють індустрії фармацевтики, медичних виробів, товарів народного споживання, медицини, косметики, парафармацевтики, хімії, біотехнології, сільського господарства та продуктів харчування.

ПРОВІДНІ АСОЦІАЦІЇ — AIPM Ukraine, APRaD та Комітет з охорони здоров'я Європейської Бізнес Асоціації обрали Правовий Альянс своїм юридичним радником.

Топменеджер vs власник, або як звільнити топа

The Page, 08 липня 2021

Ілля Костін, адвокат, партнер ЮФ «Правовий Альянс»


Звільнення ― це складний для обох сторін процес, особливо, якщо мова йде про звільнення топменеджера компанії. Рано чи пізно будь-який бізнес може зіштовхнутись з цим питанням. Причиною цього може бути недосягнення показників діяльності, погана якість управління персоналом, невиконання окремих функцій, несумісні підходи в роботі тощо. Добре, якщо топ може об’єктивно поглянути на ситуацію та погодитись зі звільненням. Однак такі ситуації трапляються не так часто, як на це сподіваються власники бізнесу.

Чому ж звільнення топа може стати проблемою? Відповідь проста ― його статус. Маючи особливі повноваження, він може спровокувати проблеми для функціонування бізнесу. Специфічність статусу керівника характеризується доступом до інформації, здійсненням представництва та високооплачуваністю роботи.

Інформація є цінним активом, особливо, якщо вміти ним правильно розпоряджатися. Топменеджер, будучи особою, яка володіє унікальними даними щодо діяльності компанії, може використовувати це проти власників, зокрема ставити власні умови або навіть шантажувати оприлюдненням такої інформації. В результаті ділова репутація компанії може постраждати, а конкуренти отримають приємний бонус.

Можливість виступати від імені компанії також в даній ситуації не діє на користь власника. Одна справа, коли власник діє одномоментно і виключає можливість топа вчинити будь-які дії. Проте, зазвичай, з часу появи конфлікту і до моменту звільнення керівник має можливість діяти від імені компанії. Це дозволяє топу укласти невигідні для бізнесу контракти або навпаки ― розірвати відносини з важливими контрагентами.

При звільненні керівника важливу роль відіграє великий розмір зарплати. Річ у тому, що у більшості випадків при звільненні необхідно буде виплатити певну компенсацію, для якої береться середня місячна зарплата. Наш досвід показує, що у подібних ситуаціях керівники намагаються отримати якомога більшу компенсацію, використовуючи найрізноманітніші способи, в тому числі звернення до суду щодо визнання звільнення незаконним та оплати часу вимушеного прогулу разом з моральним відшкодуванням.

Такі особливості статусу топа створюють проблему, яку зазвичай юристи мають виправляти вже в суді. Існує достатня кількість способів убезпечення бізнесу від подібних ситуацій. Їх вибір залежить від особливостей організації бізнесу.

Наприклад, якщо бізнес працює у формі юридичної особи учасниками якої є резиденти, то дане питання може бути вирішено шляхом прийняття відповідного рішення загальними зборами та оновленням реєстру. Ця інформація є загальнодоступною, і будь-хто може перевірити інформацію про керівника. Така опція не зобов’язує повідомляти топа про звільнення завчасно, але потребує виплатити йому шість середньомісячних зарплат. Аналогічно може бути вирішено питання і з керівником дочірньої компанії нерезидента, однак у цьому випадку рішення учасників має пройти процедури легалізації в Україні. Це створить певні затримки у часі, тому діяти в такій ситуації необхідно дуже обережно.

Наразі існує значна кількість іноземних компаній, які діють в Україні через представництва. Керівник такого підрозділу працює на підставі довіреності. З цього і випливають певні особливості його звільнення ― складність перевірки дійсності довіреності. Тому, якщо існує ризик недобросовісних дій керівника, спершу необхідно відкликати цю довіреність та повідомити про це контрагентів. Доречним також буде фактичне повернення оригіналу довіреності. Оскільки в іноземної компанії відсутні засоби перевірки дій керівника в Україні, необхідним є залучення спеціалістів, які виконають роль локального представника бізнесу та проконтролюють належну передачу повноважень іншій особі.

Але виникають ситуації, коли бізнес не може дозволити звільнення топа з компенсаційними виплатами, наприклад при вчиненні трудового проступку. Для того, щоб порушення стало законною підставою для звільнення, необхідно дотримуватися алгоритму дій. Це дозволить забезпечити наявність необхідних доказів у випадку доведення конфлікту до суду.

По-перше, необхідно зафіксувати порушення (у вигляді доповідної записки або протоколу фіксації, фото- та відеофіксація також може допомогти). Далі потрібно отримати письмові пояснення щодо порушення. Необхідним буде підтвердження вручення або надіслання вимоги керівнику. Фінальним кроком буде притягнення керівника до відповідальності. Звільнити топа за одноразове порушення дисципліни швидше за все не вдасться, оскільки вимагається наявність систематичності. Суди вказують на наявність 2-3 доведених порушень за шість місяців. Винятком з цього правила буде поява на роботі у стані сп’яніння чи грубе порушення трудової дисципліни (наприклад, порушення прав інших осіб). В кожному випадку варто давати окрему юридичну оцінку обставинам такого порушення.

Реалізація процедури притягнення до відповідальності також обмежується чіткими строками. Так, притягнення до відповідальності має бути здійснено протягом одного місяця з дня виявлення проступку, і шести місяців з дня вчинення.

Як ми бачимо, чим більш конфліктна ситуація існує між власником та керівником, тим складніше виглядає процедура її вирішення. Ми завжди рекомендуємо нашим клієнтам готуватись до декількох варіантів розвитку подій ― м’якого (переговори) та жорсткого (притягнення до відповідальності). В будь-якому випадку, не слід покладатись виключно на власні сили. Залучення кваліфікованих юристів як третьої сторони на ранніх етапах конфлікту дозволить нівелювати напруження у переговорах з топменеджером, мінімізувати витрати часу та фінансів у майбутньому.

1566

Якщо Ви помітили помилку, будь ласка, виділіть та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про неї