uk ru en
LIFE SCIENCES LAWYERS | UKRAINE & CIS
Menu

ПРАВОВИЙ АЛЬЯНС — юридична компанія, що супроводжує бізнес-інтереси національних, іноземних і міжнародних компаній на території України та ряду країн СНД.

НАШІ КЛІЄНТИ представляють індустрії фармацевтики, медичних виробів, товарів народного споживання, медицини, косметики, парафармацевтики, хімії, біотехнології, сільського господарства та продуктів харчування.

ПРОВІДНІ АСОЦІАЦІЇ — AIPM Ukraine, APRaD та Комітет з охорони здоров'я Європейської Бізнес Асоціації обрали Правовий Альянс своїм юридичним радником.

Коментарі до Указу Президента України №369/2021

Аптека.ua, 23.08.2021

Указ Президента «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 липня 2021 року «Про стан національної системи охорони здоров'я та невідкладних заходах щодо забезпечення громадян України медичною допомогою» стосується пласту проблем у сьогоднішній системі охорони здоров'я.


Дмитро Алешко, керуючий партнер ЮФ «Правовий Альянс»

Серед проблем в Указі виділяють відсутність системного підходу щодо реформування існуючої системи, відсутність єдиного медичного простору, невідповідність тарифів на медичні послуги фактичним витратам закладів охорони здоров'я, а також відсутність послідовної стратегії забезпечення галузі фахівцями необхідного профілю.

В якості можливих інструментів вирішення проблем закріплені завдання Кабінету Міністрів України та ряду міністерств. При цьому необхідно зазначити, що ряд завдань виходить за межі компетенції Кабінету Міністрів і, отже, буде вимагатися внесення змін до законів.

Кабінету Міністрів доручено до 1 грудня 2021 року забезпечити розробку та затвердження Стратегічного плану розвитку системи охорони здоров'я населення на період до 2030 р. Вважаю це справжнім викликом для уряду, оскільки за 3 місяці потрібно розробити, погодити з іншими міністерствами та відомствами, і винести на засідання Кабінету Міністрів досить серйозний документ.

Також Указ передбачає поетапне включення в тарифи на медичні послуги вартості лікарських засобів і медичних виробів, які зараз закуповуються централізовано. Думаю, що мова йде тільки про частину ліків, які зараз закуповуються за централізованими програмами, оскільки там є дороговартісні позиції для орфанних пацієнтів, які не має сенсу віддавати для закупівлі установам охорони здоров'я. Одна установа, купуючи невелику кількість таких ліків, ніколи не отримає ціну як при централізованих закупівлях через ДП «Медичні закупівлі України».

Окреме доручення присвячено визначенню механізмів контролю за дотриманням національних клінічних протоколів та стандартів медичної допомоги, а також впровадженню вертикально інтегрованої системи контролю якості медичної допомоги. Вважаю, що питання створення реальної функції з контролю якості у вигляді окремого органу чи в рамках існуючої структури давно назріло. У частині національних клінічних протоколів складно заперечувати той факт, що з багатьох видів медичної допомоги вони просто відсутні. Ймовірно, першим мало бути доручення завершити роботу щодо розробки та затвердження таких протоколів, а вже потім контролювати їх виконання.

Позитивно сприймається впровадження ключових показників ефективності для керівників закладів охорони здоров'я державної та комунальної форм власності. В сьогоднішніх умовах керівник установи повинен бути в першу чергу хорошим менеджером і тільки потім – головним лікарем.

Додатково Указ порушує питання створення єдиного медичного простору. Між рядків зчитується, що до 1 квітня 2022 року всі заклади охорони здоров'я повинні перейти на оплату за медичні послуги за програмою медичних гарантій шляхом укладення договору з НСЗУ. Немає винятків для інститутів Академії медичних наук, відомчих установ МВС, СБУ, Міноборони, Міністерства транспорту і т.п.

Таке завдання вимагатиме прийняття змін до відповідних кодексів і законів. На відміну від комунальних некомерційних підприємств, казенні підприємства, в які будуть реорганізовані вищевказані заклади охорони здоров'я, не звільнені від сплати податку на прибуток і не мають пільг по земельному податку. В таких умовах вони не зможуть надавати медичну допомогу за чинними тарифами НСЗУ.

Необхідно зупинитися на дорученні розробити нормативно-правові акти, що будуть спрямовані на виключення з повноважень центральних і місцевих органів виконавчої влади невластивих їм функцій щодо централізованих закупівель лікарських засобів і медичних виробів. Фактично, мова йде про передачу закупівель ліків і медичних виробів від міністерств і обласних департаментів охорони здоров'я централізованим закупівельним організаціям. Прогнозовано, однією з таких організацій може стати ДП «Медичні закупівлі України». Про закупівлі лікарських засобів закладами охорони здоров’я в Указі не згадується. В той же час уряду доручено розширити програму реімбурсації для пацієнтів.

Також Указ торкнеться випускників медичних закладів вищої освіти, які навчалися за бюджетні кошти. Тим з них, хто буде направлений в сільську місцевість, доведеться реально відпрацювати там три роки. Є сумніви, що механізм примусу виявиться ефективним без створення відповідних умов праці та життя в сільській місцевості.

Перший раз за останні роки піднімається питання щодо викорінення неофіційних платежів в сфері охорони здоров'я. При цьому, вже який рік поспіль не виконується норма щодо фінансування системи охорони здоров'я на рівні не менше 5% від валового внутрішнього продукту, як це передбачено Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення». Виконання цієї норми гарантувало б гідний рівень заробітної плати для медичних працівників.

Фактично, дано доручення забезпечити супровід законопроєкту №5547, яким пропонується прийняти нову редакцію Закону України «Про лікарські засоби». Відповідно, можна очікувати голосування за даний законопроєкт в найближчі місяці. Це також означає, що наприкінці весни в Україні на базі ДЕЦ і Держлікслужби з’явиться новий єдиний регуляторний орган.

Передбачається внесення Кабінетом Міністрів України в термін до 15 грудня 2021 р. проєкту Закону України «Про медичні вироби». Наскільки відомо, поки що немає навіть сирої версії такого законопроєкту. Відповідно, виконання цього доручення в такі терміни є малоймовірним.

На окрему увагу заслуговує введення мораторію до 1 січня 2024 року на надання інформації рекламного характеру про лікарські засоби, медичні вироби та методи профілактики в теле- і радіопередачах, засобах масової інформації. Слід зазначити, що виконання такого доручення вимагає внесення змін до Закону України «Про рекламу». Повна заборона реклами, нехай і на певний період, суперечить Директиві ЄС 83, про яку згадується в іншому пункті Указу. Законопроєкт №5547, який доручено супроводити в цьому році, також не містить повну заборону реклами лікарських засобів. Незрозуміло, чи така заборона в перспективі буде вводитися негайно, чи буде певний перехідний період.

Міністерству охорони здоров'я України дано доручення в місячний термін забезпечити внесення змін до нормативно-правових актів для того, щоб стало неможливим придбання без рецепта лікаря в роздрібній мережі антибактеріальних, противірусних та гормональних лікарських засобів, імуномодуляторів. Ймовірно, для реалізації такого доручення необхідні будуть зміни законодавства в частині зняття мораторію на позапланові перевірки Держлікслужби України. В іншому випадку, виконати таке доручення буде практично неможливо, враховуючи, що в нашій країні 88% ліків купуються з кишені пацієнта.

989

Якщо Ви помітили помилку, будь ласка, виділіть та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про неї