uk ru
LIFE SCIENCES LAWYERS | UKRAINE & CIS
Menu

ПРАВОВИЙ АЛЬЯНС — юридична компанія, що супроводжує бізнес-інтереси національних, іноземних і міжнародних компаній на території України та ряду країн СНД.

НАШІ КЛІЄНТИ представляють індустрії фармацевтики, медичних виробів, товарів народного споживання, медицини, косметики, парафармацевтики, хімії, біотехнології, сільського господарства та продуктів харчування.

ПРОВІДНІ АСОЦІАЦІЇ — AIPM Ukraine, APRaD та Комітет з охорони здоров'я Європейської Бізнес Асоціації обрали Правовий Альянс своїм юридичним радником.

Ліквідація паперових трудових книжок: необхідність в еру діджиталізації чи додаткові обов’язки для роботодавців?

5 лютого 2021 року Верховною Радою України було прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі" (надалі – Закон).

Відповідним Законом було внесено зміни до таких нормативно-правових актів: Кодекс законів про працю України, Кримінально-виконавчий кодекс України, Основи законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, Закон України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття”, Закон України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, Закон України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, Закон України “Про зайнятість населення”, Закон України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та інших.

Прийняття цього закону є важливим кроком України на шляху до діджиталізації всіх процесів, у тому числі і трудових відносин. Враховуючи той факт, що наразі процес відновлення трудової книжки та відомостей з неї є вкрай складним, а іноді навіть такий, що неможливо реалізувати, зберігання відомостей про трудову діяльність особи в електронному форматі є доцільним та раціональним рішенням.

Основні зміни, що внесені цим законом, це запровадження обліку трудової діяльності працівника в електронній формі, а також законодавче врегулювання питання щодо автоматичного призначення пенсії за віком через особистий електронний кабінет особи на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

Наразі встановлено п’ятирічний перехідний період для включення до Державного реєстру відомостей з паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника (протягом цього періоду застосовуватиметься як паперова трудова книжка, так й електронна форма уже наявних або внесених відомостей про трудову діяльність працівника з Державного реєстру).

Встановлення перехідного періоду є обов’язковою складовою таких суттєвих реформ, адже неможливо та недоцільно в один момент перейти від паперових трудових книжок до електронних відомостей, так як це спричинить безліч проблем.

Відтепер, страховий стаж обчислюється за даними, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі за внесеними даними про трудову діяльність працівників, а за періоди, за які не внесені дані до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, — у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше.

Інформація про трудову діяльність вноситься роботодавцем і працівником із обов’язковим накладенням кваліфікованого електронного підпису до Державного реєстру через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України у вигляді сканованих або оцифрованих копій, передбачених законодавством документів (трудової книжки, довідок тощо).

Наразі роботодавці з моменту вступу закону в силу, що відбудеться через три місяці з дня його опублікування, крім пункту 4, протягом 5 років повинні внести відомості з трудової книжки працівників до Державного реєстру та повернути паперові трудові книжки працівникам.

Проте законом не передбачена заборона продовження використання паперових трудових книжок протягом перехідного періоду і, відповідно, інформація може обліковуватися і в електронній, і в письмовій формі. Раніше видані паперові трудові книжки можуть і надалі знаходитись в обігу та використовуватися протягом перехідного періоду.

Після внесення відомостей про трудову діяльність працівника до Державного реєстру, роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки йому на руки під підпис, при цьому також передбачено обов’язок роботодавця вносити на вимогу працівника до паперової трудової книжки записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення. На вимогу працівника, який вперше приймається на роботу, трудова книжка оформляється роботодавцем в обов’язковому порядку не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу.

Також зміною, яка вноситься даним законом є те, що пенсія за віком відтепер буде призначатися автоматично (без звернення особи) у разі набуття застрахованою особою права на призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку, на підставі відомостей, наявних у системі персоніфікованого обліку. Така новела мінімізує безліч бюрократичних процесів та сприяє пришвидшенню призначення особам пенсії на підставі відомостей, що містяться в реєстрі.

До завершення включення до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників дані трудової книжки використовуються для врахування відомостей про трудову діяльність за період до набрання чинності Законом.

Отже, прийняття цього закону є важливим кроком у розвитку українського законодавства та оптимізації трудових відносин в цілому. В епоху максимальної діджиталізації використання паперових трудових книжок, без додаткового зберігання відомостей з них у будь-яких інших електронних ресурсах, є нелогічним. Відтепер, втрата трудової книжки не буде катастрофою для працівника, а всі відомості про його трудову діяльність будуть зберігатися в електронному реєстрі. Для цього достатньо один раз додати вже наявні відомості до реєстру, а внесення всіх подальших відомостей є обов’язковим.

2483

Якщо Ви помітили помилку, будь ласка, виділіть та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про неї