uk ru
LIFE SCIENCES LAWYERS | UKRAINE & CIS
Menu

ПРАВОВИЙ АЛЬЯНС — юридична компанія, що супроводжує бізнес-інтереси національних, іноземних і міжнародних компаній на території України та ряду країн СНД.

НАШІ КЛІЄНТИ представляють індустрії фармацевтики, медичних виробів, товарів народного споживання, медицини, косметики, парафармацевтики, хімії, біотехнології, сільського господарства та продуктів харчування.

ПРОВІДНІ АСОЦІАЦІЇ — AIPM Ukraine, APRaD та Комітет з охорони здоров'я Європейської Бізнес Асоціації обрали Правовий Альянс своїм юридичним радником.

Чи буде керівництво НАБУ та ДБР під впливом народних депутатів?

22.02.2021 було зареєстровано за 5133 проект Закону про внесення змін до статей 85 та 106 Конституції України (щодо порядку призначення на посади та звільнення з посад Директора Національного антикорупційного бюро України і Директора Державного бюро розслідувань) за поданням 237 народних депутатів України (тобто, більш ніж ⅓ від конституційного складу), яким передбачено наділення Президента України повноваженнями з призначення та звільнення директорів таких органів виключно за згоди Верховної Ради України.


Марина Мкртичева, адвокатка, юристка ЮФ “Правовий Альянс”

Тому, якщо Конституційний Суд України дійде висновку, що прийняття законопроекту відповідає вимогам статей 157 і 158 Конституції України, то питання схвалення його простою більшістю народних обранців майже не викликає сумнівів (⅓, тобто щонайменше 223 голоси), а от прийняття законопроекту (⅔, тобто щонайменше 300 голосів) народних депутатів залишається відкритим, хоча встановлення впливу над антикорупційними органами і є вигідним для них після скасування депутатської недоторканності.

Раніше, як директор НАБУ, так і ДБР, призначалися на посаду Президентом України за поданням Конкурсної комісії (сформованої по 3 особи від Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України) за результатами відкритого конкурсного відбору, який був відносно прозорим. Якщо йде мова про конкурс в НАБУ, по суті, Конкурсна комісія лише здійснювала відбір кандидатів, за результатами якого могла лише рекомендувати главі держави обрати одну особу з двох або трьох кандидатів, які подавалися на розгляд Президенту України, на відміну від конкурсу в ДБР, де Конкурсна комісія шляхом відкритого голосування відбирала лише одного кандидата.

У разі ж ухвалення змін до Конституції України, керівництво основних антикорупційних органів держави як НАБУ, так і ДБР буде під впливом народних депутатів ВРУ. Принаймні для цього були створені передумови.

Так, за зверненням 50 народних депутатів було визнано неконституційними окремі положення Закону України “Про Національне антикорупційне бюро України”, зокрема, щодо повноважень Президента України призначати на посаду та звільняти з посади директора НАБУ, адже такі повноваження гаранта держави, на думку депутатів, створювали опосередковане підпорядкування НАБУ Президентові України та загрозу незалежності правоохоронного органу, з чим певною мірою погодився Конституційний Суд України (за винятком кількох суддів).

Тепер же потрібно нібито повернути повноваження з призначення директора НАБУ на посаду (тому що постає питання, який саме суб’єкт буде призначати директора НАБУ), але на “власних” умовах.

Тому, ситуація, яка склалася наразі, більше нагадує розподіл впливу на правоохоронні органи між Верховною Радою України та Президентом України, де за останнім залишається формальна функція з призначення та звільнення з посади директора антикорупційного правоохоронного органу.

Разом з цим, підстави та порядок призначення та звільнення директорів НАБУ та ДБР регламентовані відповідними положеннями нормативно-правових актів Закону України “Про Національне антикорупційне бюро України” та Закону України “Про Державне бюро розслідувань” відповідно, де звільнення можливе виключно з підстав, визначених такими законодавчими актами.

Тому, варто зауважити, що Президент України наразі не наділений повноваженнями зі звільнення директорів таких правоохоронних органів за власною ініціативою, а запропоновані конституційні зміни, з правової точки зору, не створюють нових підстав для звільнення з посади директорів НАБУ та ДБР, при цьому, звужують повноваження гаранта та наділяють його суто формальними функціями із звільнення таких посадових осіб лише у разі надання згоди Верховною Радою України.

1411

Якщо Ви помітили помилку, будь ласка, виділіть та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про неї